torsdag 3 februari 2011

Barnkammarboken

Ett barn ska jag ha när jag blir stor
med smala ben
och mjuka skor
små vassa tänder
och skära händer
mage som en sockertopp
och ljusbrunt hår
precis rakt opp
Och vi ska busa mycket 
varje da
mitt eget lilla barn 
och ja
...
Och om mitt barn får ont i magen
några gånger
ska jag sjunga för det
jättefina sånger
och jag ska byta blöjor på mitt barn
och sätta på små kläder
och världens minsta gummistövlar
ifall det blir dåligt väder
Men
ska jag säga
akta dig för eld
och djupa vatten

Spring aldrig aldrig bort från mig 
i den svarta natten

(Barbro Lindgren)

Jag läste Barnkammarboken med lilla dottern ikväll. Det var innan läggningen, som varade i två utsträckta timmar. Jag hoppas att det sistnämnda är något som går över, men Barnkammarboken var bra. E skrattade gott när jag härmade djuren på bilderna och jag tilltalades av dikten som är citerad ovan.

2 kommentarer:

  1. Tydligen har vi ej dendär Barnkammarboken eftersom dikten var obekant. Men de är de populäraste böckerna hos oss. En har t.o.m. lästs sönder men jag vägrar kasta den då den går att läsa trots att vissa blad sitter löst. Jag har en liten Barnkammarbok med rim och ramsor för de allra minsta. Påminn mej om att du ska få den för den är färdigläst hos oss.

    SvaraRadera
  2. Tack, den tar vi gärna emot! :)

    SvaraRadera