måndag 19 december 2011

18.12 Afrika

Ha, om jag är snabb hinner jag precis med ett inlägg innan 18 blir 19! Idag handlar det om en plats man vill besöka före man dör och valet är lätt för min del. Afrika. Gärna Tanzania eller Kenya, men även andra delar av denna för mig mytomspunna världsdel. På något sätt har den alltid funnits med i mitt liv. Från de hemska bilderna man såg som barn, av krig och svält, de som skrämde sig fast på näthinnan, till romantiska Mitt Afrika, eller Mma Ramotswes underbara värld. Som barn var jag med och rev lakan i remsor. De skulle skickas till Afrika och bli bandage på mörk hud. Samma missionsförening samlade också in pengar och visade diabilder från en annan värld med sprakande färger och exotiska namn. Redan då väcktes en nyfikenhet, en längtan efter att själv få uppleva färgerna, språken och dofterna. Senare kom två vänner in i mitt liv, som båda bodde en tid i Afrika. Deras berättelser bara ökade min nyfikenhet och mitt intresse. Jag kunde se att de förälskat sig i mycket av det de sett och upplevt. Det är som om Afrika skulle representera mycket av mänskligheten, exotik och skönhet, gränslös fattigdom och mycket lidande, men samtidigt värdighet, och slösande rikedomar och resurser av alla del slag. Ja, jag väljer definitivt Afrika som mitt drömresemål.

2 kommentarer:

  1. Det är så spännande att läsa om andras drömresemål. Särskilt när man skriver om varför mm. som du gör här...

    Afrika lockar inte alls för mig, men jag tror det handlar om okunskap..

    Jo, våra mirakel är såå söta. :)
    Kram

    SvaraRadera