torsdag 24 mars 2011

Ammning

Det pågår en process. En sluta-amma-process. Målet är att ammningen ska vara avslutad före sommaren. Hur vi ska gå tillväga för att komma därhän vet jag inte riktigt än. Det som försvårar det hela är min dotters mjölkallergi. Jag kan inte ersätta den hälsosamma, ständigt tillgängliga bröstmjölken med vilken annan mjölk som helst. Vi har just prövat på en specialersättning, men den blev mycket resolut avvisad, och sedan blev vi överfallna av en elak bacillusk som gjorde flickan min rejält febrig, snorig och allmänt krasslig. I det läget är bröstmjölken oumbärlig. Visserligen är det svårt att suga från bröstet när man har så täppt näsa att det nästan är omöjligt att andas, men mjölken går ändå ner i någon mån i motsats till all annan mat som mamma försöker truga.

Den där sluta-amma-processen pågår inom mamman också, inte bara fysiskt, utan även psykiskt, men jag längtar så efter att kunna äta utan att ständigt vara på min vakt mot mjölkproteiner. Jag längtar efter ost, smör och riktig grädde. Jag, som egentligen inte gillar gräddtårta, drömmer om just en sådan. En med jordgubbar och grädde, fluffig, saftig och riktigt, riktigt lent gräddig. Det är besvärligt att gå ut och äta eller på café, eller på besök hos någon, för de mjölkfria alternativen är få och man känner inte till fenomenet mjölkallergi överallt, utan tror att det handlar om laktosfritt eller laktosfattigt, vilket inte är tillräckligt för en mjölkallergiker.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag känner igen precis alla känslor, att längta efter mjölkprodukter och känna sig lite dåligt för att man vill sluta amma.

    Lilla J vägrade också de mjölkfria ersättningarna utan rikligt med vaniljsocker i. När han började äta, så minskade vi ned sockret steg för steg.

    Jag hade lite dåligt samvete över sockret, men det gick ganska snabbt att plocka bort det, så i det stora perspektivet blev det inte så mycket ändå.

    SvaraRadera
  2. Nori, skönt att höra att jag inte är ensam om att känna ett hugg i samvetet. Tack för tipset om sockret. Vi måste väl pröva det så småningom, om vi inte annars får till det.

    SvaraRadera