onsdag 18 maj 2011

AA

Jag tycker visserligen om ord, men det finns ord jag vill bannlysa ur mitt medvetande. Till dem hör de bedrägliga orden "alla andra", som i t.ex. "alla andra mammor verkar veta vad de gör", eller "alla andra familjer har städat hemma". Ni kommer säkert på flera exempel utan min hjälp. Grova, generaliserade förenklingar av verkligheten där man nedvärderar det man själv är och/eller har i en aldrig sinande ström av helt onödiga och orättvisa jämförelser. Jag skulle kalla dessa jämförelser för energitjuvarnas elit.

När lilla dottern blir stor nog kommer jag säkert att få höra dessa ord till lust och leda i vilket fall som helst, så jag ska verkligen se till att inte utsätta mig själv för dem nu. Efter detta förnumstiga samtal med mig själv ska jag gå och lägga mig, men först ska jag andas in vårens förföriska dofter genom det öppna fönstret en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar