fredag 23 mars 2012

Sockersött

Det verkar som om gosstunder med barnet väcker alla poetiska källor till överflödande liv. Eller vad sägs om följande hemmagjorda gulleramsa: "skrutteliduttan, dutteliskruttan, deeeej", med åtföljande puss på magen eller något annat som garanterar förtjust skrattexplosion. För att inte tala om alla smeknamn, som gosafina, söthjärta, lilla dyrbarheten, gospys, lilla sparven,lillskruttis, pussunge och alla otaliga variationer på barnets namn.

Kom igen, låt mig få höra några av era gulligaste, tramsigaste och ljuvligaste ramsor och smeknamn!

7 kommentarer:

  1. Mina är på finska! Men när vi pratar om Esme sinsemellan är hon ofta gurkan, gullungen, sötnosen, nosen, hjärtegullet, snuttan. Sånt.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mans kusins fru är finskspråkig och jag tycker det låter så fint när hon kallar dottern "kultapieni". Gosnamn är gulligt!

      Radera
  3. Kan väl avslöja att både kulta och pieni förekommer ymnigt när jag pratar med Esme. Återanvänder många av min mammas uttryck från min egen barndom också. Linnunpoika är väl en av de käraste. Och så det töntigaste som jag bara inte kan låta bli när vi är ensamma: en taktfast liten ramsa som lyder såhär: "Es-me Ilo-na, o-let i-ha-na!"

    SvaraRadera
  4. Gulleplutten, gummisnutten, lilla gumman o. lilla gubben bl.a.:)

    SvaraRadera