måndag 12 september 2011

Potatissallad godare än affärens

Jag saknar ibland min första blogg, den som kraschade med bloggen.fi, bl.a. för att jag hade rafsat ner en del snabba och bra vardagsrecept där. Med bra menar jag alltså oftast riktigt goda! Men här kommer i alla fall dagens plötsliga inspiration:

4-5 kokta kalla potatisar skärs upp i lämpliga bitar och får göra sällskap med en färsklök (allt med, särskilt det gröna), och två slantade morötter, som hastigt blev lagom mjuka när de fick koka i lite vatten. De sista kokminuterna hällde jag i en stor näve fryst majs. Allt detta kröns med en burk creme fraiche med smak av soltorkad tomat och fetaost, och så lite svartpeppar på det hela, och middagen är klar. Vi åt söndagens rostbiff till, vilket nästan kan låta pretentiöst, men i sanningens namn så är det mat som räcker till flera måltider och som är världens enklaste att tillaga.

("Vi" är alltså jag och maken. Vår avkomma, som är mjölkallergiker fick annat, men receptet var lagom för oss två matfriska typer)

3 kommentarer:

  1. Åh det där lät gott! Skall jag och Stjärna testa:-)

    SvaraRadera
  2. Det VAR gott! Hoppas Stjärna gillar! :)

    SvaraRadera
  3. Alltid roligt med inspiration. Men så harmt att dina gamla recept är försvunna!

    SvaraRadera